Grundläggande skidor

Basen

Basen är den del av skidan som kommer i kontakt med snön i botten. När man handlar skidor förbises oftast basen, trots att den är en väsentlig del av skidan.

Ett specifikt vax appliceras på en skidbas för att få den att glida smidigt på snö och för att bevara den i god form. Även om det finns mindre effektiva vaxer som kan appliceras kallt, appliceras de flesta vaxer genom att smälta in vaxet i basen med ett varmt vaxjärn. Den mest kritiska aspekten av att hålla en skidbas snabb och i gott skick är att hålla den noggrant vaxad. Det finns många olika typer av vax som kan användas, de flesta lämpar sig för varierande snötemperaturer, men vissa innehåller även tillsatser. Skidkonstruktionssidan går igenom dessa mer på djupet.

P-Tex, en polyetenplast, används för att tillverka skidunderlag, som finns i en mängd olika former och storlekar. P-Tex finns i en mängd olika kvaliteter, samt extruderade och sintrade konstruktioner och olika tillsatser. Som ett resultat har olika typer av baser distinkta egenskaper, som att vara snabbare, starkare eller hålla mer vax än andra. De många typerna av baser och deras egenskaper diskuteras mer ingående på skidkonstruktionssidan. I ett nötskal, sintrade baser är överlägsna extruderade baser eftersom de är mer robusta, snabbare och bättre på att hålla vax, men de är också dyrare och svårare att reparera. Sintrade hybrider med grafit och andra material är de bästa typerna av baser eftersom de håller vax bättre och är snabbare. De är alltid midnattsvarta till färgen och ses oftast på racingskidor.

När en skida passerar över hårda föremål som stenar kan skidans bas skrapas. För allmän skidåkning gör antalet repor på botten liten inverkan så länge skidan är väl vaxad. Om du har stora repor, se till att de sträcker sig längs skidan och inte är för nära kanterna.

Det är vanligt att ha basen på en skidbana (slipad på en maskin) som en del av en skidservice efter att den har använts väl och har samlat några repor på basen. Detta tar bort ett lager från basen och botten av kanterna, vilket gör dem mjukare igen. När en bas är slipad kommer skidan att ha små spår längs med den. Djupet och avståndet mellan dessa spår påverkar hur bra skidan presterar i olika snösituationer. Generellt gäller att ju djupare och bredare spåren är, desto bättre är det i blötare snö. De flesta skidåkare, å andra sidan, använder sina skidor i alla möjliga situationer och är inte medvetna om förändringarna i baskonstruktionerna.

De yttre gränserna

Metallremsorna som löper längs sidorna av en skida kallas kanterna. Kanter är avgörande och kan ha en betydande inverkan på skidans prestanda. Många faktorer påverkar kanterna och hur de fungerar, inklusive sidoskärningsradie, kantvinkel, skärpa och styvhet (som tas upp i sitt eget avsnitt). Låt oss börja med sidoskärningsradien.

Radie av Sidecut

När du tittar på en skida ser du att spetsen och svansen är bredare än mitten. Eftersom kanterna har formats för att kröka sig längs skidans sidor är detta fallet. Denna kurva kommer att försöka leda skidan runt i en cirkulär riktning om den lutar mot en kant. Sidecut är kurvformen på kanten av skidan, och den har en sidecut radie som definieras av kurvans effektiva radie. Sidoklippningsradien (eller R) är vanligtvis markerad någonstans på toppen av skidan med ett mått i meter. Vid carving gör en skida med en mindre sidoskärningsradie mindre, snävare svängar, medan en skida med en större sidoskärningsradie gör bredare svängar. Skidradierna varierar avsevärt och är vanligtvis anpassade efter skidstilen. Sidoklippningsradien är å andra sidan närmare den maximala radien som en karvad sväng kan vara än radien ett sväng kommer att vara när skidan är carving. Ju lägre radie på kanten som berör snön när en skida lutar sig över, desto mindre radie på kanten som berör snön och därmed desto mindre sväng.