Telemark skidåkning

Telemarksskidåkning är en annan stil av utförsåkning som kräver en annan bindning och en finare teknik. Telemarkers använder bindningar som bara fäster tåänden på sin pjäxa till skidan, vilket håller hälen fri. Detta gör att de kan anta en annan hållning, mer som ett utfall med utförsåkningen framåt och knäna djupt böjda, vilket möjliggör några roliga svängar. Det är dock svårare än vanlig alpin skidåkning och kräver mer skicklighet och övning. Teleskidor kan ske på en skidort eller i backcountryn med hjälp av skinn (se Alpine Touring nedan).

Nordisk skidåkning

Längdåkning och längdskidåkning beskriver samma stil av skidåkning, i huvudsak genom att använda din egen förflyttning för att resa över terräng som kan vara platt eller kuperad med rörelser som att gå eller åka skridskor, och ofta använda dina stavar för att driva dig framåt. I denna typ av skidåkning är din häl inte fäst vid dina bindningar för att tillåta rörelsefrihet. Långåkning kan vara en rekreationsaktivitet eller en form av transport, och det är svårare arbete än att åka skidlift upp och zooma ner. Långåkning sker ofta i backcountryn, men det finns nordiska skidorter och områden inrättade speciellt för denna typ av skidåkning.

Skridskoåkning

Skridskoåkning är en teknik för nordisk skidåkning där du pekar dina skidor utåt och växelvis trycker av det ena benet och sedan det andra. Föreställ dig att åka skridskor med skidor på fötterna och du har bilden. Vi tar med det som sin egen typ av skidåkning eftersom skridskoåkning är nordisk skidåkning, så är längdskidor inte nödvändigtvis skridskoåkning. Skridskoåkning är ett fantastiskt träningspass och det kan göras var som helst där du åker längdskidor, medan det till och med finns speciella spår som är designade bara för skateskidor.

Alpin Touring

Vanligtvis kallad AT skiing för kort eller bara kallad Uphill Skiing eller Skinning, dessa skidåkare gillar att tjäna sina svängar. För att ta dig uppför klistrar du filtliknande “skinn” i botten av dina skidor så att du kan glida den ena skidan och sedan den andra uppför utan att glida bakåt – gör inga misstag, det här är ett riktigt träningspass. En väg upp kopplar du bara tåänden på din pjäxa till skidan för att frigöra hälen och låta dig klättra, sedan på toppen lossnar skinnen och åker i ryggsäcken, du klickar in hälen säkert i dina bindningar, och ner du susar. Alpin touring används främst som ett sätt att åka skidor på berg i backcountryn som inte har tillgång till lift, men det finns vissa skidorter som tillåter uppförskidåkare utanför öppettiderna.

Julia Clarke är personalskribent för Adventure.com. Hon är en författare, bergsentusiast och yogalärare som älskar att gå i uppförsbacke till fots, åka skidor, cykla och säkra. Hon återvände nyligen till sin hemstad Glasgow, Skottland, efter att ha bott i USA i 20 år, av vilka 11 tillbringades i de klippiga bergen i Vail, Colorado, där hon ägde en yogastudio och utforskade västerns berömda toppar och floder. Hon är en förkämpe för att njuta av utomhus hållbart samt bibehålla balansen genom vila och meditation, vilket hon utforskar i sin bok Restorative Yoga for Beginners, en nybörjares väg till helande med djup avslappning. Hon tycker om att skriva om friluftsliv, yoga, friskvård och resor. I sina tidigare liv har hon även varit radiopresentatör, musikpromotor, universitetslärare och vinmakare.

Related Post

HållningHållning

Ställningar för olika positioner En ställning är en position för kroppen, som ger dig all den rörelse och flexibilitet som behövs för att utföra vilken manöver du än gör. I